Uk³ad ch³odzenia w Matizie jest systemem zamkniêtym, jego zadaniem jest odprowadzenie ciep³a z nagrzanego silnika, utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika w ró¿nych warunkach atmosferycznych oraz zapobieganiu przegrzaniu silnika.
Uk³ad ch³odzenia Matiza sk³ada siê z:
(a) - Ch³odnicy umieszczonej na przodzie silnika, ma ona za zadanie odprowadzenie nadmiaru ciep³a z cieczy ch³odz±cej.
(b) - Wentylatora, ma on za zadanie przy¶pieszyæ wymianê ciep³a pomiêdzy powietrzem a u¿ebrowaniem ch³odnicy, dziêki temu ciecz ch³odz±ca szybciej obni¿y swoj± temperaturê.
Jest on bardzo wa¿ny szczególnie w okresie letnim i gdy auto porusza siê z niewielkimi prêdko¶ciami lub jak stoimy w korku.
(c) - Termostat, odpowiada on za sta³e utrzymanie temperatury pracy silnika, reguluje przep³yw pomiêdzy krótkim i d³ugim obiegiem przez co przy¶piesza nagrzewanie silnika w zimie.
(d) - Pompa od¶rodkowa cieczy ch³odz±cej, jest elementem który wymusza obieg cieczy w ca³ym systemie ch³odz±cym co polepsza wymianê ciep³a z nagrzanych elementów silnika.
(e) - Obudowa termostatu, jest tak¿e elementem który rozdziela obieg krótki i d³ugi za pomoc± weñ wbudowanego termostatu.
(h) - Zbiornik wyrównawczy, przez zbiornik uzupe³niamy ubytki p³ynu ch³odz±cego.
Ma on tak¿e za zadanie utrzymanie prawid³owego stanu p³ynu ch³odz±cego w pe³nym zakresie temperatur.
Elementami wspó³pracuj±cymi z uk³adem ch³odzenia i ³±cz±cymi wa¿ne punkty s± rurki, wê¿e gumowe oraz opaski zaciskowe.
Na rysunku przedstawiono tak¿e nagrzewnicê
(g) która pozwala na nagrzanie wnêtrza pojazdu w okresie jesienno zimowym, oraz podgrzewanie przepustnicy
(f), ma to zapobiegaæ zamarzaniu.
Strza³kami zaznaczono kierunek przep³ywu cieczy ch³odz±cej, jeden w±¿ ma dwa kierunki w zale¿no¶ci od temperatury cieczy i otwarcia termostatu.